لوله گالوانيزه:

۱ بازديد

لوله گالوانيزه

لوله هاي گالوانيزه:

لوله ها از نظر جنس كاربرد و نحوه اتصالات بخش بندي مي شوند. كه لوله هاي گالوانيزه يكي از رايج ترين انواع لوله ها تا كنون در صنعت مي باشند اين لوله ها كه از پوشش گالوانيزه بر خوردار مي باشند حدود پنجاه سال پيش وارد صنعت ايران شدند و كاربردهايي از قبيل : آب ، گلخانه ، حصار كشي ، سازه فلزي، تصفيه خانه ها ، كشاورزي و آبرساني و دكل هاي مخابراتي كابل برق و... مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
گالوانيزه چيست:
 
براي محافظت از خوردگي و آسيب پذيري فلزات توسط عمل گالوانيزاسيون، پوششي از فلز روي را بر روي اين گونه فلزات آسيپ پذيرقرار مي دهند اين پوشش متشكل از لايه ي روي و تركيباتي از آهن مي باشد. اين نوع فلزات كاربرد زيادي در صنعت دارد. (آهن و فولاد)
 
·        ضريب هيزم ويليام اين لوله بر حسب اينچ مي باشد
·        طول لوله هاي گالوانيزه شش متر مي باشد.
·        اتصالات آن قفل ، كمربند و برشن است.
·        اين لوله ها به وسيله دنده پيچي به يكديگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندي مي شوند .
 
مي توان گفت لوله هاي گالوانيزه يكي از كاربردترين لوله ها در سيستم آبياري سنترپيوت و سيستم آبياري خطي يا لينير مي باشد.
لوله گالوانيزه
لوله هاي گالوانيزه را مي توان به طور كلي به دو دسته عمده بخش بندي كرد
1-    لوله هاي آهني گالوانيزه:
            اين لوله ها با رنگ تيره و خاكستريشان است كه شناخته مي شوند و عموما به دو صورت سبك و متوسط توليد مي شوند . جنس اين لوله ها از آهن سفيد نورد شده مي باشد . به اين لوله ها ، لوله هاي با درز               نيز مي گويند كه درز آن توسط دستگاهايي به هم متصل شده و جوش مي خورند و در فلز روي مذاب، فرو برده مي شود.
 
2-    لوله هاي فولادي گالوانيزه:
بيشترين استفاده عمده اين لوله ها براي تهويه است همچنين در تخليه فاضلاب نيز كاربرد داشته .جنس اين لوله ها از فولاد نرم بوده و جهت افزايش مقاومت و آسيب پذيري در برابر خوردگي ، اسيد ها  و زنگ زدگي ها  در وان محتوي از فلز روي (گالوانيزه) قرار مي دهند.
 
اين دو نمونه لوله گالوانيزه در بازار به لوله هاي آهني سفيد نيز معروف مي باشند قالبا فرقي بين اين دو نمونه در بازار گذاشته نمي شود ولي  لوله هاي فولادي نسبت به لوله هاي آهني ظاهري براق تر و نقره اي رنگ از خود دارند و اين به سبب وجود روي خالص بر روي آن مي باشد.
 
نكته قابل توجه در مورد اتصالات اين لوله ها اين است كه در اتصال به روش جوش كاري بايد پرهيز شود زيرا هنگام جوش كاري حرارت ناشي از اين عامل باعث شده سطح روكش گالوانيزه سوخته و دود سفيد و غليظي توليد كند كه باعث  آلودگي و مسموميت و مشكل در دستگاه تنفسي افراد مي شود.
 
 
محاسن پوشش لوله گالوانيزه نسبت به ديگر پوشش ها را مي توان به موارد زير اشاره نمود:
1)    هزينه اوليه: هزينه پوشش گالوانيزه معمولا كمتر از روش هاي پوشش دهي ديگر مثل رنگ آميزي مي باشد.
2) عمر پوشش لوله: عمر تخمين زده شده براي لوله هايي كه با گالوانيزه پوشش داده مي شوند حدود پنجاه سال مي باشد كه اين خود بسته به شرايط آب و هوايي منطقه و نوع محيط بستگي دارد
3) بررسي هزينه و تعميرات جاري: اين پوشش نسبت به ساير پوشش ها به تعميرات كمتري احتياج پيدا خواهد كرد و هزينه تعميرات در طول زمان نسبتا ثابت مي باشد.
4)    حفاظت خود به خودي از قسمت هاي آسيب ديده
5)    سهولت در بازرسي
6) مدت زمان نصب: نصب آن سريع بوده به گونه اي كه اين لوله ها نسبت به لوله هاي رنگ شده زمان كمتري را براي نصب و تكميل دارا مي باشد
7)    استحكام پوشش: بدليل ساختار واحد داراي استحكام قابل قبولي در تنش هاي مكانيكي بوده.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.